بتحسسوا ليه ؟

سجل دخولك حتى تتمكن من تسجيل اعجابك بالخبر

بتحسسوا ليه ؟

 

           والنبى تخليكوا معايا شوية .. علشان أنا محتار فينا أحنا المصريين .. وعلشان الموضوع ده حايبقى هو أهم موضوع  على الساحة الأيام الجاية !!

الحكاية ياسادة أن الدستور بيقول علشان نغيره أو نغير أى بند فيه لابد من : إما طلب من رئيس الجمهورية .. أو طلب من  خُمس أعضاء مجلس النواب.. وفيه نقاش طويل من شهور بين أعضاء البرلمان على ضرورة تغيير بعض المواد ، وتعديل أخرى ..   والنهاردة الأحد 3 فيراير وافقت اللجنة العامة على المذكرة المقدمة من حوالى 150 عضوا تقريبا يمثلون خمس المجلس .. ويقال أن العدد زاد لـ 250 عضو.

والنواب بيقولوا عن البنود اللى عايزة تتعير .. أنهم عايزين يزودوا  كوتة المرأة ويثبتوها ..وكوتة  لفئات أخرى زى الأحتياجات الخاصة ..والمسيحيين والفلاحين وغيرهم ..  .. وتعيين نائب للرئيس .. وفى الآخر أن تصبح المدد الرئاسية مرتين ..وكل مرة 6

سنوات مش 4 زى ماهو حاصل دلوقت !!                               حلو لغابة كده لكن اللى مش حلو بقى إن كل الجرائد .. وكل المواقع .. وكل الفضائيات بيتكلموا عن هذا الموضوع بشويش خاااااالص .. ليه ؟ علشان مايتقالش إن الغرض الحقيقى لتغيير الدستور هو الأبقاء على الرئيس السيسى لآطول فترة ممكنة !!

آآآآآآه هو كده بقى !! وأيه المشكلة ؟ .. 75% من المصريين على الأقل عايزين السيسى يقعد مدة أطول .. أيوة أحنا شايفين أنه راجل وطنى ..وعنده رؤية مستقبلية .. ونشلنا من البص تحت رجلينا ..يمكن النتائج لسه مش ملموسة فى أيدين الناس .. لكن الغريبة أن كل الناس عارفه وشايفه المستقبل .. بس برضه طمعانة فى شوية راحة دلوقت آهوه .

         والأغرب أن الأعلام عارف الهدف الأساسى من تغيير الدستور .. وكل المصريين  عارفين  برضو .. والعالم كله عارف على فكرة !! يبقى أنتم عاملين حساب مين ؟ لو على البُعدا  اللى بيحاربوا مصر بره وجوه  .. فى ستين خرارة .. ونشد عليهم السيفون ونلحقهم بجردلين ميه كمان !!

طبعا الكلام كتيييييييييييير فى  حكاية  التغيير والرئاسة وماحولهما .. وضرورى حانتكلم فيه .. بس دلوقت كلامى للأعلام : أنتوا بتحسسوا على الكلام ليه ؟

يقلــــــــــــــــــــــــم

صــــــــــــــــلاح إدريــــــــــــــــس


صلاح ادريس صلاح ادريس
محررين

كاتب صحفى

0  65 0

الكلمات الدلالية

آخر المجبين بالخبر

التعليقات


اكتب تعليقك هنا

اخبار مشابهة

اخبار مقترحة