وجهة نظر.. بالبلدى الفصيح .

سجل دخولك حتى تتمكن من تسجيل اعجابك بالخبر

وجهة نظر..  بالبلدى الفصيح .

 

ـــ   اللى تابع أحتفالات رأس السنة منكم فى العالم كله ومنهم العراااق.. حايتكسف من الفقر الدكر لأحتفالاتنا فى مصر .. واللى يكسف أكتر الهبل اللى عملوه فى الهرم وأبوالهول ..وكأنه فرح (حسونه الجِعر) على  فتاكات كلينيكس !! وزير السياحة فين ؟ وماأستغلش المناسبة ليه ؟ خصوصا أن العالم كله بلا أستثناء كان بيستعرض الأحتفالات فى دول العالم كلها ؟ بس ييظهر أن الوزير كان بيحتفل برأس السنة فى (تانجانيقا) علشان الدنيا حر هناك،وهو ــ ياكِبد أمه ـــ مابيحبش البرد !!!!

ـــ   مرتضى أفندى منصور بعت للكابتن محمد حسن رسالة على موبايلة فيها من المنقى خيار من شتايم وتهديدات !! محمد حسن عمل محضر والنيابة طلبت رفع الحصانة علشان تعرف تحاسبه !! لكن مجلس النواااام  ــ كالعادة ــ عامل ودن من طين وودن من عجين ، وبقية الجسم من بنها !! وكمان لسه لغاية دلوقت مانفذش حكم المحكمة الدستورية العليا ( أعلى محكمة فى مصر ) .. واللى صدر من أكتر من 4 شهور   بمنح الدكتور عمرو الشوبكى مقعده فى المجلس بدلا من النائب أحمد مرتضى منصور !! ويظهر كده والله أعلم أن  المجلس كله زملكاوية .. أو مرتضى ماسك سيديهات على رئيس المجلس الموقر ،وكل الأعضاء !!.. وأنا بصراحة حاأموت وأشوف السيديهات دى اللى راعباهم كلهم بالشكل المُقرف ده!!

ـــ   أعضاء حزب المصريين الأحرار عملوا إنقلاب على مجلس أمناء الحزب .. وعلى رأسهم نجيب ساويرس !!  علما أن عدد أعضاء الحزب لما أستلمه الرئيس الحالى عصام خليل كان 3000عضو .. وفِضل ينزل ..و ينزل .. لغاية ماوصل للعدد الحالى اللى رئيس الحزب بيقول عليه 1500 عضو  والحقيقة أنهم 400 عضو بس  بالصلاة ع النبى !! ده  ولاحزب ( فهيمة منخّر ).. آل  أيه وفاكرين نفسهم حزب بجد .. ده تلات تربع الشعب المصرى مايعرفش أسم أى حزب واحد من ال 84 حزب سياسى فى مصر  .. بلا وكسة توكسكوا  كلكم ياموكوسين  !!

ـــ   الشفافية اللى خاوتينا بيها ليل ونهار  بتتحقق دايما دايما دايما بقرارات النائب العام المتوالية والمستمرة فى العديد من القضايا الهامة بــ ( حظر النشر ) ومحدش واخد باله أن حكاية الحظر دى بتزود البلبلة والشائعات أكتر وأكتر !!!!! بس خلااااااااااااااااص !!!!!!!!!!

ـــ   سى إن إن والـ بى بى سى   بعد الهجوم على ملهى ليلى فى تركيا ومقتل 40 شخص وجرح 60 قالا باللفظ (( من الواضح أن العالم لن يستطيع القضاء على الإرهاب )) !! داهية تاخدكوا يابُعدا !! ده المثل بيقول (( تفائلوا بالخير تجدوه )) وربنا يديكوا ماتوقعتوه !!

ـــ   مش ملاحظين ياجماعة الخير  إن العمليات الأرهابية اللى منتشرة فى العالم كله  .. ومنذ بدايتها حتى الآن لم تتم عملية إرهابية واحدة فى اللى ماتتسماش  إسرائيل !! ياترى ليه ؟

ـــ   مصر فيها 3.5 مليون توكتوك .. لاليها رخص .. ولا سواقينها معاهم رخص .. وأكثرهم مسجلين خطر !! مع أن الحكومات سمحت بدخول هذا العدد المهوووول .. ولسه بتتنيل بتسمح بدخول المزيد كل يوم !!ّ لكن اللى يجننك بقى أنهم مش عايزين يرخصولهم !! ده طبعا غير 2 مليون وشوية مينى باص الــ ( تومناية ) .. اللى شغال فى كل شوارع مصر ، ورخصته ملاكى .. ولا بيدفع ضرائب  ، ولا تأمين  ، ولا دياوللو !!!مع أن تراخيص التكاتك والتومنيات  ورخص السائقين حاتمنع كتير جدا من الحوادث  ،والعمليات الأجرامية ، والأغتصاب .. والأهم  أنها حاتجيب للبلد فلوس زى الرز ، وأحنا فى قفا حباية رز واحدة  !! لكن تقول أيه لحكومة حاطة فى دماغها بدل العقل جزمة قديمة عايزة نص نعل !!

ـــ   تيران وصنافير .. قضية ومشكلة  يختلف عليها كل المصريين .. والحدوتة كلها  دلوقت بين القضاء ، والحكومة  ، ومجلس النواب !! مجلس النواب بيقول أن قضايا السيادة من صميم عمله .. والقضاء بيقول إنه من صميم تخصصى !! وبين الموقفين ناس بتنافق وتتاجر .. وناس بتستعرض  .. ونواب وطنيين فعلا ..ونواب عاملين وطنيين ، ولكنهم عكس ذلك !! وكل طرف من الأطراف يستند على الدستور اللى الكل ممرمط بيه الأرض !! ودلوقت جايين يحتكموا للدستور !! وأيا كانت النتيجة النهائية  فالآكيد أنها مش حاتعجب ناس كتير قوووى .. وناس كتيرة برضه حاتصطاد فى المية العِكرة !! ويارب المية ماتتعكرش أكتر من كده.. لأن اطراف كتيرة ناوية تلعب بالورقة المهمة دى!! ويارب الكل يرضى بالحكم النهائى سواء من المحكمة أو البرلمان .. وياخوفى يابدرااااان !!

ـــ   لو بأيدى  أعطى  حسب رأيى الشخصى جائزة رجل العام لــ 2016 ..  حاأمنحها لرجلين من أعظم الرجال فى مصر .. الأول هو الدكتور/ جابر جاد نصار  ـ رئيس جامعة القاهرة .. والثانى هو اللواء كامل الوزير ــ رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة .. تحية تقدير ،وإعزاز، وأحترام لكليهما .. وأكثر الله من أمثالهما .

ـــ   لو عايزين تنضفوا ودانكوا  ووجدانكوا من الزبالة  اللى لزقت فيهم خلال السنوات الأخيرة  .. أنصحكم بسماع أغنية العظيمة نجاة الصغيرة فى أغنيتها الجديدة ( كل الكلام ) .. أشعار الخال الأبنودى .. وألحان  الموسيقار المبدع طلال .. وتوزيع وريث الفن الجميل يحيى الموجى .. الأغنية خلتنى أسبح فى عالم من الجمال ،والمتعة.. كنت فاكر أنهم راحوا ومش حايرجعوا تاااانى خلاص .. الله ياست نجاة .. أسعدتينا .. وأشجيتينا .. بنحبك ،وبنشكرك على علاجنا من فيروس أغانى السبوبة اللى سدّت وداننا من سنين !!!

ـــ  محمد البرادعى .. حمدين صباحى .. أبراهيم عيسى .. التلاتة مصيبتهم مصيبة .. ( ومش عارفها سودة ، ولا بيضا ، ولا مشجرة ) !!!.. وماينفعش أقول كلمتين عن حكايتهم وخلاص .. أنتظروا مقالا مخصصا  لهذا الثالوث  بكرة بقى وعليكوا خير .

بقلــــــــــــم

صــــــــــلاح إدريـــــــــــس

salahedris@gmail.com

 

 


صلاح ادريس صلاح ادريس
محررين

كاتب صحفى

55  417 0

الكلمات الدلالية

آخر المجبين بالخبر

التعليقات

KelEnfosy

Buy Amitriptyline Without Prescription Cheap Viagra Usa Priligy De Gp Foros Cialis Priligy Country Usa Comment Utiliser Cytotec Pour Avorter Cialis 10mg Erfahrungsberichte Order Levitra Online Discount Free Shipping Cheapeast Isotretinoin Worldwide Amex What Is Amoxicillin And Clavulanate Potassium Cheap Kamagra Uk Comprar Cialis Generico 5 Mg Cialis Professional England Cheap Misoprostol Xenical Ciprofloxacin Et Alcool Low Cost Cialis Online Viagra Generic With Out Prescription Cheap Viagra Jelly Uk viagra online prescription Commande Cialis Generic

2017-06-17 10:20ص
1
KelEnfosy

Keflex And Flushing Buy Cheap Cialis On Line Priligy Hilft

2017-06-25 10:51ص
2
KelEnfosy

Keflex And Flushing Buy Cheap Cialis On Line Priligy Hilft

2017-06-25 10:51ص
3
KelEnfosy

Voveran Is It Available In The Us cheap cialis Propecia Achat France

2017-06-29 10:22ص
4
KelEnfosy

Acheter Viagra Avec Paypal online pharmacy Proscar Prix

2017-07-01 10:28م
5
KelEnfosy

Acheter Viagra Avec Paypal online pharmacy Proscar Prix

2017-07-01 10:28م
6
KelEnfosy

Acheter Viagra Avec Paypal online pharmacy Proscar Prix

2017-07-01 10:28م
7
KelEnfosy

Acheter Nolvadex Proviron generic cialis Discount Dutasteride With Free Shipping Website

2017-07-07 09:58ص
8
KelEnfosy

Acheter Nolvadex Proviron generic cialis Discount Dutasteride With Free Shipping Website

2017-07-07 09:59ص
9
KelEnfosy

Acheter Nolvadex Proviron generic cialis Discount Dutasteride With Free Shipping Website

2017-07-07 09:59ص
10
KelEnfosy

Acheter Nolvadex Proviron generic cialis Discount Dutasteride With Free Shipping Website

2017-07-07 09:59ص
11
Kenngarajaft

Amoxicillin And Asthma cialis Noble Drugs Canada

2017-07-07 11:30م
12
Kenngarajaft

Amoxicillin And Asthma cialis Noble Drugs Canada

2017-07-07 11:30م
13
Kenngarajaft

Amoxicillin And Asthma cialis Noble Drugs Canada

2017-07-07 11:30م
14
Kenngarajaft

Amoxicillin And Asthma cialis Noble Drugs Canada

2017-07-07 11:30م
15
ChasaginnY

Purchasing Viagra Online For Cheap viagra Is There Penicillen In Keflex

2017-07-07 11:50م
16
DavDassy

Prospecto Cialis 10 Mg cialis Propecia Forehead Hair Growth

2017-07-10 06:40ص
17
KelEnfosy

Levitra Prescription Online [url=http://cialvia.com]cheap cialis[/url] Cialis Online Prezzi

2017-07-11 01:22م
18
KelEnfosy

Levitra Prescription Online [url=http://cialvia.com]cheap cialis[/url] Cialis Online Prezzi

2017-07-11 01:22م
19
KelEnfosy

Levitra Prescription Online [url=http://cialvia.com]cheap cialis[/url] Cialis Online Prezzi

2017-07-11 01:22م
20
KelEnfosy

Levitra Prescription Online [url=http://cialvia.com]cheap cialis[/url] Cialis Online Prezzi

2017-07-11 01:22م
21
ChasaginnY

Buy Propecia Online Mastercard online pharmacy Dutasteride Where To Buy No Doctor Quick Shipping

2017-07-12 10:27ص
22
ChasaginnY

Buy Propecia Online Mastercard online pharmacy Dutasteride Where To Buy No Doctor Quick Shipping

2017-07-12 10:27ص
23
ChasaginnY

Buy Propecia Online Mastercard online pharmacy Dutasteride Where To Buy No Doctor Quick Shipping

2017-07-12 10:27ص
24
ChasaginnY

Buy Propecia Online Mastercard online pharmacy Dutasteride Where To Buy No Doctor Quick Shipping

2017-07-12 10:27ص
25
Kenngarajaft

Healthy Man Viagra cialis buy online Angela Women'S Ginseng

2017-07-13 06:07م
26
Kenngarajaft

Healthy Man Viagra cialis buy online Angela Women'S Ginseng

2017-07-13 06:07م
27
Kenngarajaft

Healthy Man Viagra cialis buy online Angela Women'S Ginseng

2017-07-13 06:07م
28
Kenngarajaft

Healthy Man Viagra cialis buy online Angela Women'S Ginseng

2017-07-13 06:07م
29
DavDassy

Detrol Propecia online pharmacy Pfizer Viagra Online

2017-07-15 11:15ص
30
DavDassy

Detrol Propecia online pharmacy Pfizer Viagra Online

2017-07-15 11:15ص
31
DavDassy

Detrol Propecia online pharmacy Pfizer Viagra Online

2017-07-15 11:15ص
32
DavDassy

Detrol Propecia online pharmacy Pfizer Viagra Online

2017-07-15 11:15ص
33
DavDassy

Baclofene Science Et Avenir cialis Tadalis Sx Soft Sale

2017-07-17 04:37ص
34
DavDassy

Baclofene Science Et Avenir cialis Tadalis Sx Soft Sale

2017-07-17 04:38ص
35
DavDassy

Baclofene Science Et Avenir cialis Tadalis Sx Soft Sale

2017-07-17 04:38ص
36
DavDassy

Viagra Cialis Et Levitra cialis online Vendita Levitra Per

2017-07-18 03:04ص
37
DavDassy

Viagra Cialis Et Levitra cialis online Vendita Levitra Per

2017-07-18 03:04ص
38
DavDassy

Viagra Cialis Et Levitra cialis online Vendita Levitra Per

2017-07-18 03:04ص
39
DavDassy

Viagra Cialis Et Levitra cialis online Vendita Levitra Per

2017-07-18 03:04ص
40
ChasaginnY

Is Cephalexin Safe When Pregnant cialis Viagra 100mg 12 St

2017-07-18 01:00م
41
ChasaginnY

Is Cephalexin Safe When Pregnant cialis Viagra 100mg 12 St

2017-07-18 01:00م
42
ChasaginnY

Is Cephalexin Safe When Pregnant cialis Viagra 100mg 12 St

2017-07-18 01:00م
43
ChasaginnY

Is Cephalexin Safe When Pregnant cialis Viagra 100mg 12 St

2017-07-18 01:01م
44
Kenngarajaft

Cialis Generico In Farmacia Roma cialis Viagra E Nitroderivati

2017-07-19 03:42ص
45
KelEnfosy

Sildenafil Vente 120 Mg viagra Canadian Pharmices

2017-07-19 06:03ص
46
KelEnfosy

Sildenafil Vente 120 Mg viagra Canadian Pharmices

2017-07-19 06:03ص
47
KelEnfosy

Sildenafil Vente 120 Mg viagra Canadian Pharmices

2017-07-19 06:03ص
48
KelEnfosy

Sildenafil Vente 120 Mg viagra Canadian Pharmices

2017-07-19 06:03ص
49
DavDassy

Doxycycline Online Buy viagra Levitra purchase

2017-07-20 10:49ص
50
DavDassy

Doxycycline Online Buy viagra Levitra purchase

2017-07-20 10:49ص
51
DavDassy

Doxycycline Online Buy viagra Levitra purchase

2017-07-20 10:49ص
52
DavDassy

Doxycycline Online Buy viagra Levitra purchase

2017-07-20 10:49ص
53
KelEnfosy

Prezzi Viagra Originale cialis price Citotec Comprar

2017-07-31 11:49م
54
for

Wwwfreeviagracom , recommended dosage for link for you cialis .

2017-08-09 06:32م
55

اكتب تعليقك هنا

اخبار مشابهة

اخبار مقترحة