الوطن Eg

الرئيسية / الاخبار / مصر

نائبة تعترض علي التزويغ وأخرى لأبو حامد " أعد ساكت "

20:01 2016 أبريل 03 ،الأحد

القاهرة

كتبت : نهي عبد الحميد 

شهدت جلسة اليوم الاحد لمجلس النواب مشادة كلامية ساخنة بين النائبين " محمد أبو حامد " "ومنى شاكر " عضوا ائتلاف "دعم مصر" ، بدأت المشادة إثر مطالبة إحدى النائبات خلال كلمتها أثناء عرض تقرير عن الزيارة التي قامت بها لجنة مشكلة من البرلمان لدراسة مشكلات أهالي أسوان والنوبة ، الدكتور " علي عبدالعال " رئيس المجلس بتطبيق اللائحة على النواب الذين غادروا القاعة خلال المناقشات وأصبحت المقاعد خالية ، فرد عبدالعال غاضبا : "يبدو أن الموضوع ليس مهم بالنسبة لهم".

وقالت النائبة موجهة حديثها لـ عبدالعال "كنت ضمن اللجنة التي زارت أسوان إحنا لو كنا في فسحة ورحنا وجينا كنا هنلاقي ناس أكتر من كده عشان يسمعوا الحدوتة".

وتابعت النائبة: "يا ريس إحنا جايين المجلس ليه ينفع كل شوية نقعد ندور على الأعضاء اللي سايبين مشاكل الناس وقاعدين في البهو" فقاطعها النائب  "محمد أبوحامد  "قائلا : "لزمته إيه اللي بتقوليه ده خليكي في اللي بتتكلمي فيه".

 وهنا صرخت نائبة إدفو " مني شاكر  " في وجه " أبوحامد " قائلة : "اقعد مكانك انت بتقاطعها ليه " وحاول "أبوحامد" استكمال كلامه إلا أن نائبة إدفو لم تمنحه الفرصة وقالت : "متتكلمش دي بتتكلم عن مشاكل أهل النوبة بطل الدور ده واسكت فجلس " أبوحامد" صامتا في مقعده.


عدد مرات المشاهده:824


الاخبار -> نائبة تعترض علي التزويغ وأخرى لأبو حامد " أعد ساكت "